Jetlag voorkomen? Zo doe je dat!

Tired woman having her morning coffeeJe kent het vast wel: je hebt een geweldige vakantie gehad, maar sinds je terug bent op Nederlandse bodem heb je veel moeite om een reisje af te leggen naar dromenland. Je welkomstcadeau is een vervelende jetlag. Balen! Is dit een volgende keer te voorkomen? En wat kun je doen tegen je jetlag? Ik geef je een paar tips!

Wat is een jetlag?

Maar allereerst, wat is een jetlag nu precies? Een “jet lag” is een circadiane ritme slaapstoornis; simpel gezegd betekent het dat het slaap-waakritme van je lichaam in de war is. Er zit een verschil tussen jouw patroon en dat van je omgeving. Hierdoor krijgt je lichaam niet de rust die het nodig heeft.

Symptomen van een jetlag

Hoe je lichaam reageert op een jetlag verschilt per persoon, maar symptomen van een jetlag die veel voorkomen zijn:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Uitdroging
  • Weinig eetlust (of juist midden in de nacht ineens verlangen naar een bord spaghetti)

De oorzaak van een jetlag

Wanneer je door verschillende tijdzones vliegt kan zo’n verstoring van je slaapritme ontstaan.  Het heeft dus niets te maken met hoe lang je vliegt, maar met de tijdzones waardoor je vliegt. Vlieg je van Nederland naar Zuid-Afrika? Dan heb je minder last van een jetlag, dan wanneer je naar Bali vliegt.

Kan je een jetlag voorkomen?

Het voorkomen van een jetlag is niet eenvoudig. Wil je een jetlag voorkomen moet je je lichaam langzaam laten wennen aan de nieuwe tijdzone. De vraag is alleen: wil (en kun je) een week voor vertrek middagdutjes gaan doen en midden in de nacht een broodje pindakaas naar binnen werken? Waarschijnlijk is het antwoord nee.

Wat kun je dan doen tegen een jetlag?

Om de effecten van een jetlag te verminderen kan het helpen tijdens de vlucht goed te slapen. Tja, goed slapen in een vliegtuig? Uren met je benen in je nek, het gehuil van een kind in je oor of een buurman die con-ti-nu van zijn plek wil, waardoor jij moet opstaan? Het leven van een vakantieganger kan soms pittig zijn, maar gelukkig zijn er handige how-to’s voor een betere nachtrust in het vliegtuig.

Tip 1: Gebruik je tafeltje ter ondersteuning

Wanneer je een kussentje mee neemt kun je deze op het uitgeklapte tafeltje leggen. Je hoofd erop leggen en dromen maar!

Tip 2: Kies je stoel zorgvuldig

Een goede voorbereiding is het halve werk. Seatguru, een website van Tripadvisor, heeft van elk vliegtuig kaarten online gezet. Hierop te zien is welke zitplekken extra beenruimte bieden, waar de wc’s te vinden zijn en hoe voorgangers een desbetreffende stoel hebben ervaren. Met deze informatie kun je de beste stoel in het vliegtuig reserveren, waardoor je weer een stapje verder van een jetlag verwijderd bent.

Tip 3: Vermijd alcohol & cafeïne

Alcohol en cafeïne houdende dranken onttrekken vocht uit je lichaam en zorgen voor een minder diepe slaap. Precies wat je wilt voorkomen tijdens een vlucht (en de dagen erna). Wacht daarom even met die cocktail tot je bent aangekomen op je bestemming en drink de dag voor en tijdens de reis juist veel water (ook weer niet té veel, dan lig je lekker te slapen, maakt je blaas je wakker Smiley).

 

Heb jij nog meer tips? Laat het me weten!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s