Tips om koel te slapen bij warme nachten

wake up

Héérlijk, die zonnige dagen! Buiten eten in de tuin, een dagje naar het zwembad of lekker picknicken in het park. Maar ’s nachts is het een ander verhaal. Ken je dat, dat je maar niet in slaap komt omdat je het zó warm hebt? Of dat je ’s nachts badend in het zweet wakker wordt? De zomer is in aantocht en de warme avonden en nachten staan weer voor de deur. Daarom hebben we voor jou een paar tips om ondanks de hitte tóch lekker koel te slapen!

Tip 1: Houd de ramen en gordijnen in je slaapkamer overdag dicht

Om de hitte in je slaapkamer te beperken is het goed om op een zomerse dag je ramen en gordijnen overdag dicht te houden. Heb je trouwens stoffen gordijnen of heb je een rolgordijn? Met een (verduisterend) rolgordijn houd je de warmte meer uit de slaapkamer.

Tip 2: Zet een ventilator aan

Maak optimaal gebruik van je ventilator. Een ventilator zuigt de lucht achter zich op en blaast deze lucht er aan de voorkant weer uit. Je kan je ventilator daarom het beste voor een open raam zetten, want ’s nachts koelt het altijd wel wat af buiten. Bijkomend voordeel is dat je ook geen last van muggen hebt, want die houden niet van ventilatoren (win!).

Tip 3: Neem een koele douche voordat je naar bed gaat

Heel belangrijk: koel lekker af voordat je gaat slapen. Met een lauwe douche koelt je lichaam af en blijft het een tijdje koel. Dat geeft jou de tijd om in een fijne temperatuur in slaap te doezelen. Zorg er trouwens voor dat je niet té koud doucht. Dan moet je lichaam juist weer hard werken om op te warmen.

Tip 4: Drink goed en genoeg 

Let erop dat je voldoende ‘gehydrateerd’ naar bed gaat, zodat je niet uitdroogt door het zweten ’s nachts en niet wakker wordt van de dorst. Water en thee is helemaal prima, maar drink geen cafeïne zoals koffie, energydrank, cola of alcohol. Ook drankjes uit de koelkast kan je voor het slapengaan beter vermijden. Die verhogen juist je lichaamstemperatuur.

Tip 5: Less is more? – naakt slapen of juist niet?

Het lijkt misschien een beetje tegenstrijdig om tijdens warme nachten een pyjama aan te trekken, maar het is wel aan te raden. Voor je slaapkwaliteit is het zelfs beter dan te slapen in je adamskostuum! Je lichaam koelt ’s nachts altijd af. Half in slaap wissel je van positie om weer op te warmen, maar hierdoor wordt wel je nachtrust verstoord. Daarnaast zorgt een pyjama ervoor dat het klammige nachtzweet niet aan je lichaam blijft plakken. Kies trouwens wel dunne, luchtige, katoenen pyjama’s of shirts. Die blijven het meest koel.

Tip 6: Zorg voor katoenen beddengoed

Je gewone dekbed is tijdens de warmte nachten veel te heet, maar alleen een dekbedovertrek is vaak niet voldoende om echt lekker te kunnen slapen. Om toch het gevoel te hebben dat je onder iets ligt zonder meteen in zweten uit te breken is een zomerdekbed (100% katoen) de perfecte uitkomst. Lusanna.nl heeft meerdere in hun assortiment, al vanaf €25! En nog supersnel geleverd ook. Dus: warm weer op komst? Jij weet wat je te doen staat.

En van welk materiaal is jouw hoeslaken eigenlijk? Jersey (stretch) is namelijk warmer dan (percal) katoen. Lusanna.nl heeft percal katoenen hoeslakens voor zowel gewone matrassen als (split)topdekmatrassen.

Welke tips ga jij gebruiken?
Of heb je nog andere tips om beter te kunnen slapen met warm weer?
Laat het me weten in de reacties!

Warme zomer? Koele nachten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s