Wat gebeurt er tijdens het slapen?

sfeerafbeelding-vouwbedden-campagne

Slapen is heel belangrijk. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er (vooral ’s avonds) niet altijd de noodzaak van in zie. Maar alle indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan – en geloof me, dat zijn er veel – moeten tijdens de slaap worden verwerkt. Spieren die overdag actief zijn geweest kunnen dan ook helemaal ontspannen. Wist je dat je tijdens het slapen door verschillende fasen heen gaat? Samen vormen deze fasen je slaapcyclus. Deze duurt ongeveer 90 tot 120 minuten en doorloop je 4 tot 6 x per nacht.

Fase 1: de sluimerfase
De sluimerfase is een overgangsfase tussen waken en slapen. Je hebt moeite om je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. Je lichaamstemperatuur daalt, je spieren ontspannen en je hersenactiviteit neemt langzaam af. In deze fase word je nog makkelijk wakker van geluiden. Dit stadium duurt maar 3 tot 5 minuten.

Fase 2: Lichte slaap
Het 2e slaapstadium is iets dieper en duurt ongeveer 30 tot 40 minuten. In dit slaapstadium slaap je het meest: tot 50% van de totale slaapduur per nacht. Het is het begin van de ‘echte’ slaap. Je wordt in dit stadium niet meer zomaar van elk geluid wakker, maar kan nog wel makkelijk gewekt worden.

Fase 3: Diepe slaap
In deze fase ben je erg ontspannen en moeilijk wakker te krijgen. Je ademhaling is diep en je hartslag is langzaam en regelmatig. Tijdens het begin van de nacht duurt deze fase erg lang, maar in de volgende cycli duurt deze fase steeds korter. Er komen groeihormonen vrij, je lichaam herstelt zich en doet nieuwe kracht op.

Fase 4: Droomslaap (REM-slaap)
Na de vorige stadia begint de droomslaap, ook wel REM-slaap genoemd. De term REM staat voor ‘Rapid Eye Movements’. Snelle oogbewegingen zijn namelijk één van de opvallendste eigenschappen van dit stadium. De hersenen zijn tijdens deze fase vólop actief, dat heeft vermoedelijk te maken met het verwerken van informatie. De grote spieren van je ledematen zijn dan helemaal ontspannen, bijna verlamd. Als dit niet zo zou zijn zou je letterlijk je bed uit springen om je dromen uit te voeren. Naarmate de nacht vordert blijf je steeds langer in dit stadium hangen. In totaal neemt deze fase 20% tot 25% van je slaapduur in beslag.

 

Bron

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s