Powernap maakt creatiever

istock_000071401587_medium

Powernappen is hét medicijn om snel energie te krijgen. Je kent het wel: het is 15.00 uur en je begint echt loom te worden. De bekende middagdip. Wat doe je dan? Je pakt een kopje koffie uit de automaat, maakt een flinke mok cup a soup klaar of haalt een blikje energydrink uit de koelkast. Máár, weet je wat je veel beter kunt doen? Powernappen! Bij Lusanna.nl staat er een grote boxspring in de kantine, dus voor ons geen enkel probleem. Ik weet alleen niet hoe de kantine er op jouw werkplek uit ziet… zou jouw baas dit initiatief waarderen?

Powernap geeft je lichaam een oppepper
Powernaps hebben een positieve invloed op je concentratie, humeur, productiviteit en energie. Genoeg redenen dus om even je ogen dicht te doen! Je doet er niet alleen jezelf, maar ook anderen een groot plezier mee.

Tips voor de perfecte powernap
Ben jij al een echte powernap pro of kun je wel wat tips gebruiken?

Tip 1: Erken het belang van een powernap.
Tip 2: Plan je powernap in.
Tip 3: Zorg dat het rustig is om je heen.
Tip 4: Heel belangrijk: zet je wekker!
Tip 5: Probeer nergens aan te denken en ga lekker slapen.
Tip 6: Ga níet snoozen! Sta direct op als de wekker gaat.

Dat laatste punt is voor veel mensen het meest lastig. Je voelt je nog zó moe en wilt graag verder slapen. Ondanks dat je je moe voelt moet je ervoor zorgen dat je direct uit je bed komt. Je zult daarna snel merken dat je powernap nut heeft gehad!

Verschillende powernaps
De meest reguliere powernap van 20 minuten is het meest bekend. Maar wist je dat er nog veel meer varianten zijn? Elke powernap heeft zo z’n eigen voordelen.

NANO-NAP
Deze powernap duurt 10 tot 20 seconden, het moment waarop je heel even wegdoezelt als je je hoofd op iemands schouder legt.

MICRO-NAP
Een dutje van 2 tot 5 minuten. Uit onderzoek is gebleken dat dit erg effectief is om slaperigheid te laten verdwijnen.

MINI-NAP
5 tot 20 minuten slapen zorgt ervoor dat de alertheid wordt versterkt en het uithoudingsvermogen omhoog gaat. Daarnaast versterkt het de motoriek, het leervermogen en de motorische prestaties.

ORIGINAL POWERNAP
Dit is de meest bekende powernap en duurt 20 minuten. Het combineert de voordelen van de MICRO- EN MINI-NAP, maar het verbetert ook je spierkracht en het leegt je hoofd van nutteloze opgedane informatie.

LAZY MAN’S NAP
De langste powernap van allemaal, deze duurt van 50 tot 90 minuten. Dit dutje bestaat gedeeltelijk uit de sluimerfase en gedeeltelijk uit de Droomslaap (REM slaap). Het stimuleert de perceptuele verwerking en lichamelijk herstel van botten en spieren.

Welke powernap is jouw favoriet?

BronBron

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s